VOICE OVER.NU

Voiceover, stem, stemmen

Ervaren all round mannenstem met eigen studio

Hoe wordt iemand voice over? Je kunt wat praktische tips gebruiken, omdat je zelf graag spreekstem of stemacteur zou willen zijn? Voordat je veel geld gaat uitgeven aan een dure stemcoach of een nog duurdere cursus..., lees eerst dit.

Een pagina met tips. Gratis adviezen voor beginnende voice overs!

Bel: 06-28 27 26 25 of 070-3 912 912
voiceover dutch voice over  M
voice-overs-gezocht
stem-acteur
bedrijfsfilm stemmen-inspreken voicemail-teksten voice-over-stemmen reclamespot voicemail-inspreken voiceovers radioreclame voice-agency voice-overs voiceover-gezocht inspreken-stemmen stemacteren stemacteur reclame-stem stem-gezocht spreekstemmen voice-over-nederlands teksten-antwoordapparaat inspreken-voicemail voice-over-reclame stem-commercial voicemail-stemmen inspreekstemmen televisiecommercial av-productie inspreken inspreekstem teksten-inspreken tv-commercial business-voicemail stem-casting bedrijfsfilms stemacteur-gezocht professionele-stem voice-over-online bedrijfspresentatie voice-casting radio-commercial commentaarstem

Voice Over worden | 16 Tips!

Soms moet je eerst weten wat je beslist niet moet doen, voordat je ontdekt wat je volgende stap kan zijn. Ik kan je op papier geen cursus voice over geven, maar ik kan je wel van wat simpele tips voorzien als je serieus van plan bent om een loopbaan als voice over op te bouwen, ook al wil ik geen stemcoach zijn. Let op, dit gaat dus niet zozeer over de ver gevorderde technieken van het vak. Daar zul je iets langer mee bezig moeten zijn. Wat ik je nu geef zijn basistips. Je vindt ze waarschijnlijk binnenkort ook op een andere site terug, want dit is natuurlijk leuke content voor de stemmen goeroes om over te nemen. En je moest eens weten hoeveel voiceovers van dit moment, ooit bij mij zijn geweest voor gratis advies... Ik bewaar veel, dus ik weet het nog precies. :)

Ik beloof je, als ik dikker in mijn tijd kom te zitten, dan zal ik me wat meer op stemcoaching gaan toeleggen, want ik krijg veel verzoeken in die richting. Maar dat zit er voorlopig nog niet in.

De telefoontjes van mensen die voice over willen worden, gaan meestal over dezelfde drie vragen:

Ik ben er eens voor gaan zitten en ik heb op alle vragen, naar beste eer en geweten, antwoord gegeven, aan de hand van eigen ervaringen. Dat spaart veel tijd uit. Het is zeker niet zo dat ik je niet te woord wil staan, want als je beleefd en vriendelijk bent, krijg je altijd antwoord. Maar het is natuurlijk een beetje zonde om steeds hetzelfde verhaaltje te blijven vertellen.

Doe je voordeel met de informatie die je hier vindt en een reactie zou ik leuk vinden.

Stemcoaching

  1. Word nooit afhankelijk van het voice over zijn. Met andere woorden: zorg ervoor dat je ook nog een ander vak verstaat waarmee je in je dagelijkse behoeften kunt voorzien. Ik heb in mijn leven veel geld verdiend met voice over werk, en dat doe ik nog steeds, dus ik denk dat ik recht van spreken heb. Voice over zijn is voor mij nooit bewust de belangrijkste bron van inkomsten geweest. Ik ben opgeleid voor televisiemaker en ik kwam bijna vanzelf op management niveau terecht. Dat ik voiceovers bleef doen, was bijzaak; ik deed het naast mijn normale werk - en ja, dat was inderdaad af en toe erg druk. In de tijd dat ik de stem van RTL4 was, tussen 1989 en 2000, deed ik vaak zo'n 180 promo's en coming-ups per week. De meeste mensen dachten dat dit mijn enige werk was, maar dat was dus volstrekt niet het geval. Het inspreken van de spots gebeurde tijdens lange sessies op woensdag- en vrijdagavond en het inspreken van de talloze programma's deed ik overdag tussen de bedrijven door. Dit gaf me een unieke positie; ik was niet afhankelijk van het voice over werk. Zorg jij dus ook dat je iets hebt wat je een stabiel inkomen verschaft. Het voice over werk doe je erbij. En omdat ik aardig wat bij elkaar heb gebabbeld, moet jij nu niet gaan denken dat je ook best zou kunnen leven van voice over opdrachten. Wees verstandig en luister naar mij.

    En als je op dit moment studeert of nog op school zit, haal het dan niet in je hoofd om je opleiding op te geven, oelewapper. Ik heb mijn studie ook afgemaakt en daarvan heb ik nog nooit een seconde spijt gehad. Je wilt toch zo graag voice over worden? Dan moet je ook doen wat ik zeg en het niet beter gaan weten. Afmaken, die opleiding.

  2. Vind je eigen stijl. Zoals eerder op de site gezegd: ga niet imiteren, maar ontwikkel je eigen, unieke geluid. Een stem forceren die niet bij je hoort, pakt altijd verkeerd uit. Bovendien is het ook nog eens slecht voor je stem. Ga niet zwaarder praten omdat je dan mannelijker denkt te klinken; je staat voor gek en je kunt het tijdens een echte opdracht niet waarmaken.

  3. Doe ervaring op. Met dromen over hoe fantastisch je leven zal zijn als je eenmaal voice over bent, schiet niemand iets op. Ga oefenen op nepteksten die je uit een krant of een tijdschrift of van internet haalt. En BLIJF oefenen. Neem niet te lange stukken tekst om mee te beginnen; een minuut is wel een aardig maximum. Neem jezelf op en luister daarna kritisch terug wat je hebt gedaan. Maak aantekeningen van je bevindingen. Waar ging je de mist in en wat deed je juist erg goed? Luister na een paar uur of een dag later opnieuw en stel vast hoe je er dan tegenaan kijkt. Ben je boeiend? Kom je overtuigend over? Zullen mensen iets van je aannemen? Heb je de juiste woorden benadrukt en deed je dat met de gewenste dynamiek? Wees super kritisch op jezelf. Doe dezelfde tekst dan opnieuw en vergelijk het resultaat met je eerste opname. Ga net zolang door tot je aan de top van je kunnen zit. Herhaal dit proces vele malen met verschillende teksten.

  4. Denk nooit dat je er bent. Er is altijd ruimte voor ontwikkeling. Niet één klus is voor mij ooit "standaard" geweest en ik ken maar weinig Nederlandse voice overs die alles bij elkaar net zoveel hebben ingesproken als ik. Geef voor iedere opdracht het beste wat je in huis bent, uiteraard, maar blijf vooral proberen om van iedere tekst iets te leren. Als je niet meer leert, dan is het ook niet leuk meer om te doen.

  5. Begrijp wat je leest. Zorg ervoor dat je een goede algemene ontwikkeling hebt. Dit zal ervoor zorgen dat je tekstinterpretatie verbetert, omdat je een zekere affiniteit met het onderwerp kunt ontwikkelen, wat het ook is. Weet wat belangrijk is in een tekst en wat je moet benadrukken.

  6. Doe stemoefeningen en kijk wat je in huis hebt. Leer het onderste uit de kan te halen wat stemgebruik betreft. Zoek voortdurend naar de grenzen van je mogelijkheden, niet alleen tijdens een opdracht, maar ook gewoon thuis. Zorg ervoor dat je je gereedschap op orde hebt. Dit betekent dat je je eigen stem door en door moet kennen en dat je weet wat je ermee kunt doen - en ook wat je er niet mee kunt. Onderschat dit niet. Als je niet de moeite neemt om volledig vertrouwd te raken met je eigen stem, dan ga je het niet redden. Daar moet je voor gaan zitten en de tijd voor nemen. Niet een avondje, maar vele avonden en ook ochtenden, want 's morgens heb je een andere stem.

  7. Durf toe te geven dat een aardige of mooie stem echt niet voldoende is om het te maken. Het helpt, zonder meer. Mooie meisjes hebben het doorgaans ook gemakkelijker om een baan te vinden dan de meisjes die wat minder voldoen aan het schoonheidsideaal. Onterecht misschien, maar zo is het leven. Hoe dan ook, je MOET beseffen dat het niet alleen in je stem zit, maar vooral ook in je stemgebruik. Als mensen tegen je zeggen dat je zo'n mooie stem of leuke stem hebt, dan ben je nog geen voice over. Het is van doorslaggevend belang wat je met je stem DOET.

  8. Probeer een vriendelijk mens te zijn.

    "Wat krijgen we nu?" denk je misschien. Ik zal het je uitleggen.

    Ik ben er vast van overtuigd dat een stem vaak een afspiegeling van je persoonlijkheid is. Dit zal sommige mensen echt veel te ver gaan en ze zullen het maar wazig vinden..., prima. Neem van mij aan dat het echt zo is. Er zijn dikke boeken over dit onderwerp geschreven, dus denk niet dat dit iets is wat zomaar uit de lucht komt vallen op een als vandaag. Als je niet goed in je vel zit, of stress hebt om de een of andere reden, dan gaat dat meestal vroeg maar soms wat later tot uiting komen in hoe je klinkt. Doe ermee wat je wilt, maar ik zeg je dat het zo werkt. :)

    En misschien denk jij nu wel: "Maar wat is dan de beste manier om in het leven te staan?" Nou, dat is een makkelijke. Behandel anderen net zoals je zelf wilt worden behandeld. Het werkt!

  9. Doe je stinkende best op elke (oefen) tekst die je voor een microfoon uitspreekt. Concentreer je op dié tekst en denk er niet aan dat er misschien nog tien liggen. Daarmee bedoel ik niet dat het krampachtig moet worden, integendeel. Maar je mag nooit gaan afraffelen. Je moet altijd weten waarmee je bezig bent en voor wie, en welk doel er bereikt moet worden met de door jou ingesproken tekst. Leer begrijpen wat de kern is van een tekst die jij gaat inspreken. Wat wil de maker van de tekst (of de opdrachtgever) bewerkstelligen? Dat kun je zien op macro niveau, dus "wat is in het algemeen de bedoeling van de tekst", maar je moet het ook per zin bekijken, en soms zelfs per woord en als je heel erg goed wilt worden ook nog per lettergreep. Over dit onderwerp is heel veel te zeggen en dat ga ik nu en hier niet doen. Je begrijpt hoop ik wel het principe. Verdiep je in de bedoeling en het wezen van de tekst, bij elke tekst opnieuw.

  10. Ontwikkel je taalgevoel. Lees teksten woord voor woord en begrijp wat er staat en welke betekenis elk woord heeft voor de boodschap, of het nu gaat om boekentaal, nieuwsberichten of reclame uitingen. Zorg ervoor dat je "iets krijgt met taal."

  11. Geef nooit op. Als je een tekst waarop je oefent niet aankunt, dan ga je net zo lang door tot het je wel lukt. Op het moment dat je de tekst naast je neerlegt, heb je verloren van de tekst en zul je het niet gaan redden. In de dagelijkse praktijk kom je daar namelijk ook niet mee weg. Als je wordt ingehuurd door een reclamebureau of een producent of een studio, dan verwachten ze van je dat je je werk doet en je vak verstaat. Je kunt dan ook niet weglopen en zeggen dat je het een andere keer wel doet. Diezelfde discipline moet je trainen voor jezelf. Opgeven is er niet bij. Je wilt zonodig voice over zijn..., dan zul je het zijn ook. Hoe denk jij over een loodgieter die halverwege de klus zegt dat het 'm niet lukt en dat je het verder maar moet uitzoeken? Een goede loodgieter stopt niet voordat hij het probleem heeft opgelost.

  12. Een zeer belangrijke - maar eigenlijk zijn ze dat allemaal. Ontwikkel verschillende stijlen, binnen jouw eigen kader uiteraard, waarmee je een tekst te lijf kan gaan. Als iemand aan je vraagt of het net een tikje meer dit of dat kan, dan moet je dat in huis hebben. Je moet in staat zijn om dan een andere interpretatie aan een tekst te geven, maar nog steeds net zo overtuigend. Dit is een van de moeilijkste aspecten van het voice over zijn. Dat je een dikke huid moet ontwikkelen is wel duidelijk. Het kan nooit zo zijn dat je je beledigd voelt omdat de regisseur van een productie een bepaalde aanpak van je vraagt en het niet per definitie eens is met de keus die jij zelf in gedachten had. Als je veel ervaring krijgt, dan word je behalve "te regisseren" ook zelf-regisserend. Dit betekent dat je objectief en kritisch kunt staan tegenover je eigen werk. Misschien is dit iets wat je je nu nog niet kunt voorstellen, maar zo gaat het echt werken. Je bent dan in staat om met andere oren naar je eigen prestaties te luisteren. Als je er voortdurend mee bezig bent om jezelf te verbeteren, dan ga je het waarschijnlijk vanzelf leren. Ook dit is weer een lastig onderwerp, waarover veel te zeggen is, maar dat gaat moeilijk op papier.

    In dit verband is de volgende opname leuk om te beluisteren. Je hoort (stem) acteur William Shatner, wereldberoemd vanwege zijn rol als Captain Kirk uit Star Trek. Shatner is behalve een goed acteur ook een zeer ervaren voice over met bovendien een mooie stem, wat dus uiteraard een pre is. Hij moet een tekst inspreken, wat hij volgens mij uitstekend doet, maar de regisseur van de productie denkt daar anders over en vraagt hem om het met iets meer "excitement" te doen. Dat schiet bij Shatner in het verkeerde keelgat, maar hij gaat er "netjes" mee om.

    Let goed op, dit kan HIJ zich dus veroorloven, omdat hij precies weet waarmee hij bezig is en omdat hij simpelweg weigert om aan onzin mee te doen en een tekst op de verkeerde manier in te spreken. JIJ moet zoiets natuurlijk niet doen. Luister.... :)


    Tja..., die arme regisseur. Shatner was natuurlijk niet de vriendelijkste, maar hij had wel een punt, alleen voerde hij het wel een beetje ver door, naar mijn mening. Aan de andere kant, de regisseur bakte er zelf niets van en wat William Shatner in eerste instantie had gedaan, was gewoon perfect. Als jij er een mening over hebt, laat het me weten, ik heb een speciale pagina ingericht voor reacties op het "Shatner Incident". Die pagina is nu nog leeg, want ik heb de site net online gezet, dus je kunt de eerste zijn die reageert.

  13. Timing. Een essentieel onderdeel. Als je weet dat je 12 seconden hebt, leer het dan ook in 12 seconden te zeggen en niet in 11 maar ook niet in 13. Het is voor mij nog altijd een sport om "dubbel-frame-nauwkeurig" te lezen, dus op 1/12 van een seconde; de studio's waar ik voor heb gewerkt, weten wat ik bedoel. Ga daar voorlopig niet naar streven, want dan sla je echt door, maar leer minimaal om op de seconde te kunnen lezen. Dat is echt essentieel.

  14. Durf bij het oefenen na enige tijd ook lange teksten aan, waarbij je twintig minuten aan een stuk doorleest. Doe daarmee hetzelfde als bij de korte teksten. Maak er een opname van en beluister die daarna heel kritisch. Schrijf op wat niet goed is, waar je de mist in gaat, waar je gaat vervelen. Geef jezelf ook een schouderklopje voor wat je juist wel heel goed deed.

    Wacht dan een halve of een hele dag en ga opnieuw naar jezelf luisteren. Je zult zien dat er dan andere dingen zijn die je opvallen. Vallen mensen in slaap bij je verhaal? Ben je overtuigend? Heb je de juiste woorden benadrukt en deed je dat op een manier die bij de tekst paste? Spaar jezelf niet. Ga dan met al je bevindingen weer voor je microfoon zitten en spreek dezelfde tekst opnieuw in. Luister hierna deze opname terug en vergelijk hem met de eerste opname. Het is een hele zit en je zult er lang mee bezig zijn, maar op deze manier leer je ontzettend veel. Pas als je niet meer weet wat er te verbeteren valt, dan is de oefening geslaagd.

  15. Sterke drank en roken. Ik zal de laatste zijn om je aan te zetten tot het drinken van alcohol of het opsteken van een sigaret, al heeft het wel invloed op je stem. Het heeft geen zin dat te ontkennen en bij vrouwenstemmen is zo'n hees geluid zelfs heel erg graag gewild. Veel mannen vinden het namelijk "geil klinken". Vooral als je alcohol en tabak met elkaar combineert, krijg je na een paar jaar een rauw geluid, dat je niet uit een doosje kunt halen of met software kunt namaken. Het is alleen absoluut niet goed voor je stembanden, voor je keel, voor je mond en voor je slokdarm. Over de rest van je lichaam zullen we het maar even niet hebben. Bottom line: ga zulke dingen niet doen omdat je denkt dat je dan lekkerder gaat klinken. Volslagen idioot, naar mijn mening.

    Veel mensen die ik voor de eerste keer ontmoet, denken dat ik van stevig drinken houd, maar daar zitten ze dan helemaal naast, want ik drink nooit alcohol. Wat jij doet, moet je zelf weten, maar volgens mij kun je maar beter een beetje zuinig op je stem zijn. Dat betekent dus ook: niet een avondje gaan schreeuwen tijdens een concert of in een kroeg, of in de auto aan de telefoon als je een wat slechte verbinding hebt, of in het stadion tijdens een spannende voetbalwedstrijd. Voor je 't weet heb je een poliep of erger. Daarbij komt dat melk ook erg lekker is, alleen moet je dat dan weer niet drinken vlak voordat je gaat inspreken, want daar gaat "je mond van plakken."

  16. En tot slot dan toch nog maar een praktijkadviesje voor mensen die graag tekenfilms zouden willen inspreken. Ontwikkel een stemmetje. Zorg dat je het stemmetje volledig beheerst en dat je er van alles mee kunt. Als je meer stemmetjes kunt maken, heel goed, maar het is slimmer om je één karakerstem tot in de puntjes eigen te maken. Zet het stemmetje op je demo.

    En na zoveel tips even een zijspoortje. Ik heb samen met wijlen Alfred Lagarde, die mij opvolgde als zenderstem bij Veronica toen ik naar RTL ging, heel veel stemmetjes ingesproken. Dat gebeurde dan meestal zonder vermelding op de titelrol, omdat er een periode was dat het commerciële werk niet door iedereen werd gewaardeerd, tenzij Veronica er zelf met geld in zat. Het was dus de bedoeling dat je onze stemmen niet zou herkennen, maar als ik weleens wat terug hoor, dan haal ik ons er feilloos uit. We hadden altijd veel lol tijdens het opnemen, maar in principe ben ik zelf niet meer zo dol op het doen van karakterstemmetjes voor cartoons of tekenfilms. Ik heb de stemmetjes dus wel in huis, een heel scala zelfs, van de waardige koning tot het kleine crimineeltje, maar het hoeft gewoon van mij niet zo en vraag me niet waarom. De rol van verteller ligt me veel beter en misschien ben jij wel opgegroeid met bijvoorbeeld de langlopende televisieseries Seabert (wordt af en toe nog steeds uitgezonden, dit jaar zelfs nog geloof ik) of Superted, waarbij ik de vertelstem deed. Van Superted is helaas niets bewaard gebleven en het was nog wel zo'n leuke serie, met onder andere de stem van Cor Witschge - iemand waar ik als kleuter naar keek - oftewel de originele Pipo de Clown.

Tot zover. Dit is wat er spontaan in mijn hoofd opkomt. Er is nog veel meer, maar voorlopig heb je meer dan genoeg. Hoe serieuzer je bent, des te groter je kans van slagen. En nogmaals: mocht je met een specifieke vraag of een probleem zitten, neem dan gewoon (liefst telefonisch) contact op. Ik eet je niet op en ik vraag er geen geld voor, want ik ben geen stemcoach, maar gewoon een mens, net als jij. :)

En mocht je de adviezen die je hier hebt gekregen nuttig vinden, ga ze dan niet zitten copy-pasten voor je eigen site, maar wees gewoon een held en geef me een link naar deze pagina. Dankjewel!

Waar wil je nu naartoe? Homepage? Daar staat onderaan een menu met meer keuzes. Of wil je weten waarvoor je moet uitkijken als je voiceover wilt worden?

stemmen


De tags voor deze pagina:
Tips voor voice over en voice-overs, de commercials, bedrijfsfilms en voice response, animatie en stemacteur. Voiceover stem voor bedrijfsvideo, stemmen bij stemmenbureau, commercial en reclamestem inspreken van de spreekstem of tv stem bij 24kitchen, rtl4 net5 met reclame en gesloten deuren.

© Voice Over.nu | 06 - 28.27.26.25 | 070 - 3.912.912 | Mail | Google | Wikipedia